|
Post by Barbietrut on Jun 4, 2006 22:51:21 GMT 2
Om hem even heel simpel te openen: Wat vind je van euthanasie?
Moest ik dus net aan denken door het fijne programma op NL3. Ik ben pro euthanasie, in het geval dat de mens dat zelf beslist. Ik vind dat anderen hier alleen over mogen beslissen, als ze hiervoor vantevoren toestemming van de persoon in kwestie hebben gekregen. Dit omdat ik van mening ben dat men niet mag beslissen over het leven van andere wezens.
Ik vind dat mensen het recht hebben om te beslissen over hun éígen leven, of ze nou een ernstige ziekte hebben of niet. Als je een kutleven hebt, mag je dat beëindigen, vind ik. Een paar stomme wetten zouden mensen niet moeten verplichten hun kutleven te leiden.
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 5, 2006 13:43:23 GMT 2
Ik ben ook pro-euthanasie, als mensen dat duidelijk hebben aangegeven..
Ik vind het wel raar geregeld Als mensen zeg maar 'nu' ziek zijn [bijv. heel dement] en eerder hebben gezegd: als ik heel dement ben, wil ik dood dan mogen ze geen euthanasie plegen. Je mag het alleen als je er psychisch helemaal bij bent. En dat kan ik me aan de ene kant wel voorstellen... maar aan de andere kant is het wel vreemd!
|
|
|
Post by Barbietrut on Jun 11, 2006 11:37:41 GMT 2
Volgens mij komt dit topic niet zo van de grond jammer hoor
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 11, 2006 12:25:24 GMT 2
ja idd. hop mensen :-)
|
|
anouk
Gitarist(e) van Metallica
|
Post by anouk on Jun 11, 2006 17:26:21 GMT 2
Njaa ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. T is zo'n fijn ethisch dilemma waar voor alle visies wel wat te zeggen valt. Ik vind dat t moet kunnen, toch.
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Jun 11, 2006 21:37:48 GMT 2
Ik ben dr voor. Als mensen als een kasplantje leven kunnen ze dr toch niet meer van genieten en dr niets meer van maken...
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 13, 2006 12:56:04 GMT 2
Jup, klopt. Maar wat vinden jullie ervan dat demente mensen geen euthanasie mogen plegen [zeg je dat zo? Nee dus.] Niet aan euthanasie mogen doen omdat ze er psychisch niet helemaal bij zijn?
|
|
|
Post by Barbietrut on Jun 13, 2006 22:46:03 GMT 2
Vind ik bullshit. Sowieso kunnen ze er toch geen spijt van krijgen so...
|
|
|
Post by forbiddencandy on Jun 15, 2006 19:49:29 GMT 2
En een mens kan niet voor een ander bepalen offie wel écht zo ziek is/pijn heeft etc.. Als je zelf dood wilt.. waarom niet? Metdeuitzonderingvandienepdepressiekindjes XD
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 16, 2006 13:08:39 GMT 2
Bedenk wel:
Iemand zegt: als ik echt dement ben, wil ik dood. Op een gegeven moment is die persoon dement. Wat doe je dan? wacht je tot-ie echt dement is? Wat is echt dement? Waar trek je de grens?
[zucht. Gaan we weer. PRECIES MENSEN, WAAR TREK JE DE GRENS?!] [standaard argument, maar we gooien m erin.]
|
|
|
Post by forbiddencandy on Jun 17, 2006 9:34:30 GMT 2
Nou, als diegene een officieel iets heeft ondertekend met proffessionele mensen op dat gebied, dan..ja, weetikniet XD maar, iedereen kan wel ooit zeggen 'dan en dan wil ik dood' Hoeft niet perse op het moment, dat je het bent nog zo te zijn..
|
|
|
Post by Barbietrut on Jun 17, 2006 19:36:16 GMT 2
Ja waar trek je de grens. erhm. Daarvoor moet je demensie expert zijn denk ik.. Wel een lastige op zich. Misschien moet degene die zegt dan euthanasie te willen plegen zelf aangeven waar hij/zij de grens trekt.
|
|
anouk
|
Post by anouk on Jun 18, 2006 19:13:40 GMT 2
Waar trek je de grens... Nou dan moet je in dat ding wat je gaat ondertekenen (hoe noemen ze dat dan:| Een euthanasiecontract? Verklaring? Njaa, whatever) echt heel concreet meetbaar gedrag hebben staan. Dus niet 'als ik dement ben' maar bijvoorbeeld 'als ik mijn eigen kinderen niet meer herken' Of whatever. Dat kun je meten, zegmaar.
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Jun 20, 2006 10:10:22 GMT 2
ja, maar ik ben bang dat er dan (net al nu) veel kinderen van die mensen hen in leven gaan houden om zichzelf gemoedsrust te gunnen. Dat zie ik op mn werk ook, en dat is pas echt zielig...
|
|
|
Post by Barbietrut on Jun 20, 2006 10:48:01 GMT 2
Ja, net als van mensen die hersendood zijn de beademing enzo maar laten aanstaan omdat familie en vrienden geen afscheid kunnen nemen.
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 20, 2006 16:26:36 GMT 2
Nou, als diegene een officieel iets heeft ondertekend met proffessionele mensen op dat gebied, dan.. dan mag het alsnog niet, PRECIES. want diegene is er psychisch niet helemaal meer bij. Op dag 1 zeggen ze: ik wil dood. Op dag 2 zeggen ze: ik ben zo blij! Maar dementie valt toch juist niet te meten? Zeg je dan van: als ik de naam van mn kinderen niet meer weet, wil ik dood. Betekent dat dan meteen dat wanneer ze de naam van de stad waarin ze wonen niet meer weten ook dood willen? Dat is dan toch gelijk? Ik kan me ergens best voorstellen dat je als arts zegt van: doe maar geen euthanasie. Ik weet dat een persoon zoiets aangeeft, maar een grens is erg moeilijk te trekken en als jij als arts iemand dood moet maken, kun je je daar later heel lullig om voelen.
|
|
anouk
|
Post by anouk on Jun 23, 2006 19:18:32 GMT 2
Maar dementie valt toch juist niet te meten? Zeg je dan van: als ik de naam van mn kinderen niet meer weet, wil ik dood. Betekent dat dan meteen dat wanneer ze de naam van de stad waarin ze wonen niet meer weten ook dood willen? Dat is dan toch gelijk? Jamaar ik bedoelde t ook als een voorbeeld. Zegmaar, dat je in die verklaring of hoe dat ook mag heten dus heel concreet meetbaar gedrag in zet.
|
|
|
Post by sisterseptember on Jun 25, 2006 20:07:36 GMT 2
mjaa okee. maar dan alsnog wat denken jullie zelf? wanneer zouden jullie euthanasie willen ?
|
|
|
Post by Barbietrut on Jun 25, 2006 23:26:59 GMT 2
Nja, ik ben daar sowieso vrij nuchter in geloof ik, ik wil niet oud worden. Zo rond de 40 is het wel best ofzo. Ik wil al helemaal niet doorleven als ik ziek ben, waarom zou ik, dus als ik spontaan één of andere dodelijke ziekte zou hebben komt euthanasie zeker wel ter sprake.
|
|
anouk
|
Post by anouk on Jun 26, 2006 16:53:11 GMT 2
Eigenlijk weet ik dat gewoon ook niet.
|
|