|
geloof
Mar 28, 2006 15:58:49 GMT 2
Post by sisterseptember on Mar 28, 2006 15:58:49 GMT 2
Ben jij gelovig? wat vind jij van t geloof en van gelovigen? moet er geregeerd worden volgens een geloof? & andere vragen Discussieer dr op los
|
|
«(Ewout)»
Gitaarstemmer
{Take Me As I Am}
|
geloof
Mar 28, 2006 17:39:12 GMT 2
Post by «(Ewout)» on Mar 28, 2006 17:39:12 GMT 2
ik ben wel protestants opgevoed, maar ik zie mezelf later nog niet echt naar de kerk lopen eerlijk gezegd... ik vind ook dat er niet geregeerd moet worden volgens een geloof, omdat men dan straffen of andere handelingen gaan uitvoeren die tegen de rechten van de mens zijn.. nou dat was mijn stukkie
|
|
anouk
Gitarist(e) van Metallica
|
geloof
Mar 28, 2006 20:59:35 GMT 2
Post by anouk on Mar 28, 2006 20:59:35 GMT 2
Ik geloof niet. In niks eigenlijk. Jaa, in het feitelijke.. in dat waarvan ik kan zien of merken dat het waar is.
Achja, klinkt ook best kortzichtig eigenlijk.. maar in een God ofzo kan ik gewoonweg niet geloven. Ik denk zelf dat het vroeger verzonnen is... klinkt maybe dom hoor.. Maar kijk, je moet toch érgens een verklaring voor vinden. Dus ik denk dat het verzonnen is om mensen gerust te stellen, zodat ze niet bang hoeven te zijn voor de dood, voor regen of onweer, zodat ze ineens weten waar de schapen vandaan komen,, etc.
Zelf zal ik vast wel een aantal normen en waarden hanteren die je in verschillende godsdiensten terug vindt, maar daar houd k me eigenlijk niet zo mee bezig.
|
|
|
geloof
Mar 28, 2006 22:15:53 GMT 2
Post by Barbietrut on Mar 28, 2006 22:15:53 GMT 2
* eens met anouk. Ik denk ook dat men er vroeger best wat aan had als in dagbesteding, als in, nu is er tv, computer, radio, etcetera. Toen was dat nog niet zo, en ging men ontzettend vaak naar de kerk. En het gaf hoop in barre tijden, wat het op zich nog steeds doet. Hoe vaak hoor je niet dat mensen die iets 'ergs' hebben meegemaakt (erg tussen aanhalingstekens omdat het een betrekkelijk begrip is), zich spontaan bekeren tot een geloof, waar zij vaak dan wel de achtergrond van hadden vanuit familie, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Zo, focking lange zin, m'n punt is dat het dus inderdaad iets kan bieden wat je niet zomaar vindt in het (doorsnee) dagelijks leven. Ik ben zelf niet gelovig, kan met recht zeggen dat ik atheïst ben. Ik ben niet gelovig opgevoed, hoewel mijn ouders beiden katholiek zijn opgevoed hebben zij mij hierin vrijgelaten. Niet gedoopt, ik kreeg wel eens een boekje van de kerk ofzo, wat het allemaal inhoudt. Heb op openbare scholen gezeten, wel uit eigen keuze een interconfessionele, 2 jaar geleden, heb het daar 2 jaar volgehouden . De keus kwam meer doordat ik verhuisd was en mijn nichtjes daar zaten, zodat ik niet compleet allenig was. Ik heb niet echt goede ervaringen met godsdienst lessen, omdat het voornamelijk het uitdragen van de mening van mijn christelijke leraar was. Ik vind dat er niet geregeerd kán worden volgens een geloof, behalve in een nazi achtige cultuur, omdat er zoveel geloven zijn en ik vind dat mensen het recht hebben om zelf die die bij hen past te kiezen. Ik vind dat dat niet opgelegd mag worden door de overheid.
|
|
«(Ewout)»
Gitaarstemmer
{Take Me As I Am}
|
geloof
Mar 29, 2006 8:45:45 GMT 2
Post by «(Ewout)» on Mar 29, 2006 8:45:45 GMT 2
jah vroeger waren de mensen gewoon niet zo slim.. en alles wat voor hun onverklaarbaar was (zoals natuurrampen) zag men gewoon als iets dat "god " had gedaan... maar nu is er veel meer technologie en weten we ook wel dat bijv. tsunami's onstaan door aard plaaten die zich verschuiven
|
|
anouk
|
geloof
Mar 29, 2006 11:49:51 GMT 2
Post by anouk on Mar 29, 2006 11:49:51 GMT 2
Nou precies. Het is wel lekker makkelijk om iets groots en onzichtbaars te verzinnen wat dan overal achter zit.
Maar er vinden echt heel veel mensen steun en houvast in, een stukje rust denk ik ook. Waar denkt een atheist heen te gaan als hij sterft? Daar is geen voorgeschetst plaatje van. Voor een Christelijk iemand is dat er wel.
|
|
«(Ewout)»
Gitaarstemmer
{Take Me As I Am}
|
geloof
Mar 29, 2006 12:49:13 GMT 2
Post by «(Ewout)» on Mar 29, 2006 12:49:13 GMT 2
Daar heb jij weer gelijk in..juf
|
|
|
geloof
Mar 29, 2006 13:50:30 GMT 2
Post by Barbietrut on Mar 29, 2006 13:50:30 GMT 2
Waar denkt een atheist heen te gaan als hij sterft? Die geef ik terug; denkt een atheïst ergens heen te gaan na dit leven?
|
|
|
geloof
Mar 30, 2006 14:40:25 GMT 2
Post by sisterseptember on Mar 30, 2006 14:40:25 GMT 2
ik vind ook dat er niet geregeerd moet worden volgens een geloof, omdat men dan straffen of andere handelingen gaan uitvoeren die tegen de rechten van de mens zijn.. dat slaat nergens op. En voor de rest reageer ik nog wel even op mezelf
|
|
«(Ewout)»
Gitaarstemmer
{Take Me As I Am}
|
geloof
Mar 30, 2006 17:04:42 GMT 2
Post by «(Ewout)» on Mar 30, 2006 17:04:42 GMT 2
ik vind ook dat er niet geregeerd moet worden volgens een geloof, omdat men dan straffen of andere handelingen gaan uitvoeren die tegen de rechten van de mens zijn.. dat slaat nergens op. En voor de rest reageer ik nog wel even op mezelf wat nou dat slaat nergens op? om de zoveel tijd word er weer iemand gestenigd of andere sjit..vanwege overspel ofzw.. alleen omdat het in de koran staat
|
|
|
geloof
Mar 31, 2006 15:55:15 GMT 2
Post by sisterseptember on Mar 31, 2006 15:55:15 GMT 2
Ik geloof dat jij die hele Koran nog geeneens hebt gelezen. Citeer mij eens eventjes een stukje Koran waarin staat 'stenig mensen'. En daarbij: ons gehele wetboek is ontstaan naar christelijke normen en waarden. Zijn die mensonterend / tegen mensenrechten? Denk het niet! [ohh, wat ben ik goed!] ;D Quote van Rauswous: "jah vroeger waren de mensen gewoon niet zo slim.." zoals sjan al zei, vroeger hadden de mensen meer houvast nodig. Nú zijn de mensen niet zo slim, men loopt nú als een mak lammetje de commerciele media achterna..... Goed. Mijn eigen religieuze achtergrond: ik ben rooms-katholiek opgevoed.. ik ben gedoopt en ben in groep 8 ook gevormd. Maar omdat de kerk mij absoluut niet boeide [ik hoorde constant hetzelfde wat ik niet begreep], dus was ik algauw van het geloof 'afgestapt'. Maar dat is nog sterker geworden toen ik er wat beter over kon nadenken na wat lessen levensbeschouwing. En toen was ik er dus achtergekomen dat geloof echt niets is voor mij. Net als wat anouk zegt: ik geloof in het feitelijke... nadere uitleg enzo volgt
|
|
anouk
|
geloof
Apr 4, 2006 19:50:03 GMT 2
Post by anouk on Apr 4, 2006 19:50:03 GMT 2
Waar denkt een atheist heen te gaan als hij sterft? Die geef ik terug; denkt een atheïst ergens heen te gaan na dit leven? Verkeerd geformuleerd, heb je wel gelijk in. Ik bedoel er meer van.. voor een atheïst is er geen voorgeschetst plaatje van 'na de dood'. Geen lekker veilig beeld van 'het is mooi en fijn en goed als ik dood ben'. Zo bedoelde ik het zegmaar Rauswaus, juffen hebben altijd gelijk En omdat loes zo'n boeiend stuk over haar achtergrond schreef,, ik ook: Mijn vader is Rooms-Katholiek opgevoed, mijn moeder was Nederlands Hervormd. Mijn moeder heb ik nooit gekend, dus van haar heb ik geen stukje geloof meegekregen, wel van mijn opa - haar vader dus. Niet dat hij me iets geleerd heeft ofzo, maar ik heb als kind vast wel eens iets gezien. En je krijgt toch díe normen en waarden mee. Ik heb zelf op een Katholieke basisschool gezeten, en daar wel het nodige geleerd. We gingen van huis uit niet naar de kerk, alleen als er iets was vanuit school of zo. Toen ik wat ouder werd, in de brugklas denk ik.. hoefde het geloof van mij helemaal niet meer. Thuis hebben we het er ook nooit over. Mijn vader gelooft geloof ik wel een beetje, maar niet heel fanatiek ofzo. Najaa, waar het op neerkomt is.. Dat ik niet geloof, maar heus wel eens een kerk vanbinnen heb gezien en de verhalen heb gehoord. Zo. Dat was dat.
|
|
|
geloof
Apr 6, 2006 15:33:40 GMT 2
Post by sisterseptember on Apr 6, 2006 15:33:40 GMT 2
Ja precies. Maar .. hebben jullie wel es een mis meegemaakt ofzo? En hoe voel je je dan als niet-gelovige? Wat voor gevoel hebben jullie daarbij?
Ik heb dus zelf wel es een mis meegemaakt, en de rest volgt nog :-)
|
|
|
geloof
Apr 7, 2006 21:25:41 GMT 2
Post by Barbietrut on Apr 7, 2006 21:25:41 GMT 2
ja, toen mn oma was overleden, maar toen was ik zo hard bezig met huilen, dat het me eigenlijk niet zoveel interesseerde wat die mensen zeiden. "want mijn herder is de heer" enzo, nee, ik gaf er niet zoveel om.
|
|
|
geloof
Apr 8, 2006 14:18:34 GMT 2
Post by sisterseptember on Apr 8, 2006 14:18:34 GMT 2
ik hoef geen hond want de heer is mijn heRRdeRR :-)
Mja. Ik voel me in ieder geval heel ongemakkelijk in de kerk. Zo van, dan moet je gaan meedoen met bidden enzo, en een hosti halen... nouja.. De laatste keer was met kerst een keer en toen ben ik dus gewoon blijven zitten en heb ik ook niet gebeden omdat ik dan echt het gevoel heb dat ik mezelf heel erg voor de gek houd. Dus. Den kerk [tenminste met vieringen] is voor mij absoluut niet the place to be.
|
|
anouk
|
geloof
Apr 9, 2006 15:55:51 GMT 2
Post by anouk on Apr 9, 2006 15:55:51 GMT 2
Nou já! Een vriendin van me moest met Pasen vorig jaar naar de kerk van haar ouders... ze gaan verder nooit maar met Kerst en Pasen vinden die ouders dus dat dat hoort. Ze had r dik geen zin in, dus vroeg ze maar of ik dan mee ging. En ik ging mee. Maar t duurde me láng!! Ze zongen steeds van 'Verlos ons Heer' enzo. En dat is ook t enige wat ik dacht.. Verlos me heer. t was saai en lang enzo. Maar ik voel me niet minder dan de rest ofzo omdat ik niet geloof,, ik bedoel.. iedereen is daar toch welkom ofzo?
|
|
|
geloof
Apr 9, 2006 16:20:27 GMT 2
Post by sisterseptember on Apr 9, 2006 16:20:27 GMT 2
Ja het duurde LANG ja. En het is saai... En ik ken al dat gepredik nu wel uit mn hoofd... Ik kan wel janken daar.
|
|