|
Post by sisterseptember on Sept 29, 2006 11:49:09 GMT 2
Ik denk dat iedereen het programma op tv wel kent. Een paar moderne jongeren gaan naar een kostschool uit de jaren '50.
Wat vinden jullie van het 'regime' daar? Zou zoiets weer ingevoerd moeten worden? Wat vinden jullie van de discipline op school tegenwoordig?
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Sept 29, 2006 12:53:16 GMT 2
Hmm, ik vind het een goeie ontwikkeling dat de opvoeding tegenwoordig ook naar het kind kijkt als mens en individu. Ik vind wel dat er te veel misbruik van word gemaakt. En nee, ik wil niet dat we terug gaan naar de jaren 50, althans, niet op dit gebied... Al die extreem christelijke normen en waarden en crap, zonder enige bewegingsruimte of een manier om jezelf te presenteren, nee, niets voor mij...
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Sept 29, 2006 18:23:25 GMT 2
Ja ik ken het niet... Had je kunnen weten..
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 30, 2006 13:29:15 GMT 2
En nu nog je mening maar ik ben het met Tristan eens. Je wordt iig al niet vrij gelaten mbt je geloof enzo. Ik vind toch echt dat dat vrij moet zijn
|
|
anouk
Gitarist(e) van Metallica
|
Post by anouk on Sept 30, 2006 16:24:05 GMT 2
Nou ik ben het er wel mee eens dat er een deel van terug ingevoerd mag worden.. Van mij hoeven die kotertjes echt niet te gaan staan als ik de klas binnen kom, en ik ben dat ook niet van plan om bij leraren te doen.. Maar dat er bijvoorbeeld wel 'juf' of in hoger onderwijs dan 'mevrouw' gezegd wordt.. Dat is wel een teken van respect, wat juist zo nodig is onze samenleving. De mening van een leerling moet gehoord worden en gerespecteerd, maar andersom ook.
Op sommige scholen vind ik de discipline, het respect naar elkaar toe en het algemene gedrag wat dan 'van deze tijd' mag zijn, toch echt veel te ver gaan.. Dat mag van mij wel wat strakker.
|
|
|
Post by sisterseptember on Oct 1, 2006 13:25:04 GMT 2
Ik ben het wel met anouk eens ja! Het respect is er wel iets afgegaan ja. Soms vind ik dat leraren gewoon streng mogen optreden
Laatst zat er een leerling met zn dopjes in zn oren Leraar: doe die eens eventjes uit? leerling: ik kan je toch horen, man
Ik heb dan zoiets van: stuur em er lekker uit ofzo. Ik kan absoluut niet tegen dat soort opmerkingen. Mja, leraar heeft m er dus niet uitgestuurd ofzo. Verder als het dik lawaaiig is, wordt er ook niet echt streng opgetreden. Ik denk dat je een heel coole leraar kunt zijn maar tegelijkertijd ook streng.
|
|
anouk
|
Post by anouk on Oct 1, 2006 19:07:57 GMT 2
Mjoah, ik zou et niet zozeer 'streng' willen noemen.. consequent en duidelijk, da's iets anders Dat mag er wel iets meer in, ja.
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Oct 2, 2006 7:57:33 GMT 2
Hoe kan ik m'n mening geven als ik t niet ken...
|
|
|
Post by sisterseptember on Oct 2, 2006 10:54:46 GMT 2
nouja je kunt iig je mening geven over hoe je het respect enzo tegenwoordig vind daar discussieren we nu ook over, goed lezen! En anouk, hoe consequent en duidelijk [want zo heet het idd] ben jij dan als juf? wat mogen ze en wat mogen ze niet?
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Oct 2, 2006 19:52:16 GMT 2
Ver te vinden. Zo goed?
|
|
|
Post by sisterseptember on Oct 3, 2006 14:58:04 GMT 2
oké, je kunt niet zulke goede discussies met jou voeren blijkbaar. verder wacht ik nog ff op een antwoord van anouk
|
|
anouk
|
Post by anouk on Oct 3, 2006 16:46:16 GMT 2
met mij wel hoor,, alleen zijn wij et vooral met elkaar eens op dit gebied blijkbaar Nou ik stel gewoon wel duidelijke grenzen.. Ze mogen veel hoor, maar niet alles. Als ze over een grens heen gaan, zogezegd een regel overtreden... dan krijgen ze straf... En já, altijd en bij elke regel ja... Klinkt misschien overdreven.. Maar een straf kan ook zijn dat ze het bijvoorbeeld opnieuw moeten doen (voorbeeld: de regel geldt dat je niet mag rennen in de gang, doen een kind dat wel, moet hij het stukje even terug lopen en dan gewoon netjes lopen..klinkt héél kinderachtig.. maar hey het zijn ook kinderen! ) 'Straf' klinkt misschien heel zwaar, maar dat hoeft het echt niet altijd te zijn.. Ik vind dat de kinderen heel goed moeten weten waar ze aan toe zijn, en als ik de ene keer wel toesta dat ze iets overtreden en een volgende keer weer niet begrijpt het kind er niets meer van.. Ik zie wel in dat de situatie dan anders, maar het kind niet.. Die begrijpt dan waarschijnlijk niet wat hij of zij verkeerd deed (hey, vorige keer mocht het toch ook?)... Dus ik weet niet, ik zou mezelf niet 'streng' noemen.
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Oct 3, 2006 22:31:00 GMT 2
Opzich wel goede aanpak, maar dan heb je waarschijnlijk nog het geluk dat je met kinderen werkt die verbanden kunnen leggen. Ik werk met kinderen die ASS hebben. En die leggen geen verbanden. Als je dan zegt: "he niet rennen in de gang" en je laat ze dat stukje rustig overnieuw lopen zul je ze echt 'vaag' aankijken. Omdat ze niet weten waarom.
Nu snap ik natuurlijk dat het een heel groot verschil is, maar uitleg waarom vind ik bij straf geven heel belangrijk. Want zelfs sommige 'normale' kinderen weten soms niet waarom.
Wat ik daar wel heb moeten leren is dat ze dan wel iets mogen hebben, maar dat je daarom niet minder straf moet geven. Je moet het net even wat fijner doen(milimeter werk noemen we dat op mn stage).
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Oct 4, 2006 0:00:13 GMT 2
Nja, Ik denk persoonlijk ook nog steeds dat je respect moet verdienen, zelfs bij je leerlingen. Daarom moet je toch enigszins op hun niveau gaan denken, qua spreken en humor en dergelijke. Jullie weten vast ook wel hoe veel beter het is om een leraar te hebben die duidelijk is en een goed gevoel voor humor heeft...
|
|
anouk
|
Post by anouk on Oct 4, 2006 21:30:00 GMT 2
Het is toch heel logisch dat je een kind uitlegt waarom hij of zij straf krijgt ? En ja, nu heb ik het 'geluk' (zoals jij het noemt, ik noem het liever een keuze..) dat ik met 'normale' kinderen werk.. Maar daar zitten ook ADHD'ertjes en Autistische kinderen tussen.. Helemaal 'normaal' is een kind toch nooit? Vorig jaar heb ik wel speciaal onderwijs gedaan, en daar moet je gewoon nóg een stukkie duidelijker&geduldiger zijn &met tristan ben ik het wel eens, respect moet je verdienen.. Maar je kunt ook overdrijven met 'op hetzelfde niveau' gaan zitten.. Ik heb welleens een leraar gehad die heel erg zijn best deed, probeerde ie een beetje straattaal te gebruiken enzo.. Wat dan weer héel onecht overkomt.. Tsja, je moet wel jezelf blijven natuurlijk
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Oct 4, 2006 22:24:02 GMT 2
jaaaa, uiteraard! maar je moet niet zo'n ontzettend autoritaire uitstraling hebben, dat werk meestal alleen maar tegen je...
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Oct 8, 2006 16:45:55 GMT 2
Waarom zou je op het niveau van een leerling moeten zijn? Juist niet, want dan gaat de leerling of kind, alleen maar proberen jou grenzen op te zoeken. Dat je het af en toe wel anders moet uitleggen(op hun 'niveau') ok, maar je bent en blijft wel leraar.
Maar met de jeugd(13/14/15/16) van tegenwoordig is sowieso niks te beginnen als je streng wilt zijn. Die moet je gewoon gelijk oldschool met liniaal op de poten slaan... Anders slaan ze jou wel...
|
|
|
Post by sisterseptember on Oct 8, 2006 17:26:27 GMT 2
Nouja, of niet natuurlijk Je moet gewoon laten merken dat jij de baas bent, maar je kunt wél relaxed lesgeven.
Dat is weer typisch zo'n voorbeeld van een ouwe lul die over "die jeugd van tegenwoordig" gaat klagen. Alleen ben jij geen ouwe lul
|
|
anouk
|
Post by anouk on Oct 8, 2006 20:43:30 GMT 2
Ben het totáál niet met je eens! over dat er met de 'jeugd van tegenwoordig' niets te beginnen valt als je streng wilt zijn... Juist een leeftijdsgroep die grenzen hartstikke hard nodig hebben. Op de middelbare school had ik een lerares voor Frans, niemand mocht dr, ze was gewoon streng.. Maar in haar les was het altijd stil en werd er wel gewerkt! Maar je moet het hebben.. en tsja... dat heeft niet iedereen. Achteraf (pfoe, wat klink ik oud) heb ik echt wel bewondering voor dr! En met op het niveau van de kinderen zitten bedoel ik niet dat ze alles mogen ofzo..
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Oct 9, 2006 12:51:49 GMT 2
Dat is helemaal geen typische voorbeeld van een ouwe lul... Het is gewoon zo, kan me nog goed herinneren dat als ik een grote mond had ik er gewoon werd uitgestuurd en een pak werk mee kreeg voor 2 weken. Tegen woordig slaat een leerling de leraar gewoon. Nee dat vind je kunen zeker?
@ Pinklady je begrijpt me verkeerd. Hoe er tot nu toe streng werd gedaan, die manier werkt niet. Door middel van straf geven. Want ze vinden het alleen maar leuk, vooral als de rest van de klas begint te schreeuwen en te doen. Misschien was dat bij jou zo dat iedereen aan het werk was, maar kijk eens in een grote randstad stad. Dan werkt dat niet. En dan komt er ook nog bij welk niveau je doet. VWO/HAVO is heel anders dan dat je bij een VMBO klas kijkt.
|
|