|
Post by Barbietrut on Sept 6, 2006 23:01:30 GMT 2
Kampusch dacht enkel aan ontsnappen bron: nu.nl
WENEN - De 18-jarige Oostenrijkse Natascha Kampusch, die eind vorige maand na acht jaar wist te ontsnappen aan de man die haar als jong meisje had ontvoerd, heeft woensdag voor het eerst in het openbaar haar verhaal gedaan. In een vraaggesprek dat donderdag verschijnt in het Oostenrijkse tijdschrift News zegt ze dat ze al die jaren alleen dacht aan ontsnappen.
Kampusch voelde zich naar eigen zeggen "als een arme kip in een legbatterij". Ze zat jarenlang opgesloten in de kelder van het huis van haar 44-jarige ontvoerder Wolfgang Priklopil, vlakbij Wenen. Ze wist twee weken geleden eindelijk te ontkomen toen de man even niet oplette. Hij pleegde kort daarna zelfmoord door voor een trein te springen.
Kampusch laat weten dat ze vaak wanhopig heeft geprobeerd oogcontact te zoeken met passanten. Het mocht niet baten, zo laat de Oostenrijkse weten. Kampusch wilde wachten met ontsnappen tot het juiste moment. "Ik wilde geen risico's nemen, aangezien ik bang was dat mijn poging zou mislukken", zo vertelt ze.
Verwoesten
"Ik vroeg me telkens weer af waarom dit mij moest overkomen, van alle miljoenen mensen, uitgerekend mij", zegt Kampusch in het interview. "Ik dacht steeds: ik ben toch zeker niet op de wereld gekomen om mezelf te laten opsluiten en mijn leven totaal te laten verwoesten. Ik ben wanhopig over dat onrecht", zegt ze verder.
Over haar ontvoerder zegt Kampusch: "Hij leed heel sterk aan paranoia en was chronisch wantrouwend." Ze wil in het interview maar weinig over hem zeggen "omdat hij zich niet meer kan verdedigen. Ik vind het, vooral vanwege zijn moeder, niet netjes om kwaad te spreken over een dode", aldus de 18-jarige. Toch erkent ze dat ze er af en toe van droomde "zijn kop eraf te hakken, als ik maar een bijl had gehad".
Ik vind het echt bizar... Dat je zoiets kan doen :S Volgens mij is dat meisje nu ook paranoia.
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 7, 2006 15:32:47 GMT 2
Nou in ieder geval flink verkloot.
Inderdaad erg... Ik heb het vanochtend op het nieuws gezien.. Ze vond het echt vreselijk om te vertellen en hield haar handen heel krampachtig in elkaar.
|
|
liquiddrums
Rockstar B)
Live like a legend and die like an asshole!
|
Post by liquiddrums on Sept 7, 2006 15:52:17 GMT 2
Ik zag gister een heel interview met er bij netwerk...echt freaky ze werd bijvoorbeeld ook een keer meegenomen naar de bouwmarkt en daar werd der gevraagd kan ik je helpen *met een glimlach*...zo dan weet je ook niet wat je moet doen. maar dat zoiets nog mogelijk is enzo...best ziek. de film mockingbirds don't sing lijkt ook wel erg veel op dit verhaal btw...
|
|
anouk
Gitarist(e) van Metallica
|
Post by anouk on Sept 7, 2006 18:50:23 GMT 2
Ik las vanmorgen in de krant dat dat meisje helemaal niet gek geworden is ofzo... Dat ze overkomt als een.. hoe omschreven ze dat nou.. zelfbewuste intelligente jonge vrouw (geloof ik).. Njaa, dat vinnik knap hoor
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Sept 7, 2006 19:02:50 GMT 2
Dit is niet het verhaal van dat meisje met stockholm syndroom toch?
*das zeg maar dat je verliefd word op/Sympathie krijgt voor je kidnapper*
|
|
anouk
|
Post by anouk on Sept 7, 2006 19:06:10 GMT 2
Nee,, dat dachten ze eerst wel.. maar vanochtend stond er dus in de krant dat ze erover droomde hoe ze m zou vermoorden met n bijl enzo
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 8, 2006 16:26:23 GMT 2
ja klopt! heb ik dus ook gelezen. Maar gaaf dat ze overkomt als een intelligente jonge vrouw dan Vraag me trouwens wel af hoe ze de puberteit is doorgekomen, zeg
|
|
anouk
|
Post by anouk on Sept 8, 2006 18:24:06 GMT 2
Ja dat was zo'n beetje t eerste wat ik me afvroeg toen ik t hoorde. Ik bedoel, dat lichaam verandert en waarschijnlijk weet ze zelf niet eens wat er aan de hand is. Wat t allemaal betekent, bedoel ik... Maar nu bedenk ik me dat ze misschien helemaal niet ongesteld werd enzo, omdat ze uitgehongerd werd. Dan werkt je lichaam toch ook anders? Maarja ook verder.. Normaal gesproken moet je ook mentaal door je pubertijd heen natuurlijk... maar als je bezig bent met overleven en uitbreken sla je dat wel over, denk ik.
|
|
|
Post by Barbietrut on Sept 8, 2006 19:25:04 GMT 2
ze had in elk geval geen ouders om zich tegen te moeten afzetten in de puberteit misschien was het dus juist wel relaxed
nee joke maar ik denk zeker dat het veeeeel minder heftig is geweest. puberteit draait veel om invloed uit de omgeving maar als je geen omgeving hebt, is het toch minder.
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 8, 2006 21:20:59 GMT 2
Nouja maar qua lichamelijke verandering. Mss kwam het allemaal wat later ofzo.
En als ze ongesteld was, kon ze waarschijnlijk niet even aan de ontvoerder vragen of ze even naar de Appie mocht voor wat maandverband ofzo. Lijkt me zwaar kut. En dan al die buikpijn.
|
|
Hamsela
Gitaarstemmer
LOLLERKITTENS!
|
Post by Hamsela on Sept 8, 2006 21:33:36 GMT 2
Ja dat was zo'n beetje t eerste wat ik me afvroeg toen ik t hoorde. Ik bedoel, dat lichaam verandert en waarschijnlijk weet ze zelf niet eens wat er aan de hand is. Wat t allemaal betekent, bedoel ik... Maar nu bedenk ik me dat ze misschien helemaal niet ongesteld werd enzo, omdat ze uitgehongerd werd. Dan werkt je lichaam toch ook anders? Maarja ook verder.. Normaal gesproken moet je ook mentaal door je pubertijd heen natuurlijk... maar als je bezig bent met overleven en uitbreken sla je dat wel over, denk ik. Ik denk wel dat ze dat wist, want opzich(en nu praat ik niet goed wat die vent deed) behandelde hij haar niet 'kut' ofzo. Als je dat hok ziet heeft ze wel alles. In vergelijking tot andere gevallen waar ook kinderen zijn ontvoerd, wel voor langere tijd, die het heel wat slechter hadden. Maargoed neemt niet weg dat het ondanks dat toch wel fout is.
|
|
xanathos
Rockstar B)
Surf's up, asshole!!
|
Post by xanathos on Sept 9, 2006 0:22:09 GMT 2
Wat ik me alleen afvraag: wat was zijn motivatie om haar vast te houden?
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 9, 2006 16:20:28 GMT 2
ja inderdaad. Ik denk voor de kick? ik heb er verder niet zoveel over gehoord
|
|
|
Post by Barbietrut on Sept 10, 2006 22:15:46 GMT 2
ohja dat was ik even vergeten normale vrouwen hebben dat heb er zelf nog nooit last van gehad, vandaar.
|
|
anouk
|
Post by anouk on Sept 11, 2006 17:38:49 GMT 2
Ik ook niet.
Maar zijn motivatie... Sjaa. Misschien leed ie ergens aan? Ik bedoel, serieus een ziekte zegmaar. Misschien was ie eenzaam?
Ik weet t écht niet, t is gewoon heel ziekelijk. En hoelang was ie eigenlijk van plan t vol te houden.. Als ze niet ontsnapt was zegmaar :s
|
|
|
Post by digitaldeceit on Sept 11, 2006 18:00:20 GMT 2
Hoe kom je erop om zolang iemand vast te houden, daar kan ik dan niet bij hoor :/
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 12, 2006 10:16:39 GMT 2
nee inderdaad en ik kan er al helemaal niet bij om 8 jaar lang in een kamer te zitten. dat idee alleen al
|
|
anouk
|
Post by anouk on Sept 12, 2006 15:48:35 GMT 2
Ik ook niet! Maar er bestaan, en dat blijkt steeds weer.. zóooveel achterlijk ziekelijke mensen gewoon! En zou ie trouwens van tevoren bedacht hebben ik wil háár hebben, of dat ie dr gewoon ergens zag lopen of wat ze ook deed, en toen meenam? En indeed loes, et idee alléén al
|
|
|
Post by sisterseptember on Sept 12, 2006 16:03:13 GMT 2
ja heeft iemand méér info?
|
|
|
Post by Barbietrut on Sept 12, 2006 22:48:00 GMT 2
Dit is nog nieuwer. bron: www.elsevier.nl vrijdag 8 september 2006 09:02
Natascha Kampusch wil wonen in huis ontvoerder Natascha Kampusch zou uit therapeutische overwegingen een tijdje in het huis willen gaan wonen, waar zij acht jaar lang gevangen werd gehouden. Dat heeft haar advocaat Gabriel Lansky gezegd op de Oostenrijkse televisie.
Natascha Kampusch wil ‘het huis graag voor zich alleen hebben’, zei haar advocaat. Zo zou de inmiddels 18-jarige Natascha alles wat er is gebeurd beter kunnen verwerken. Ze wil volgens de Oostenrijkse media in die periode alleen contact houden met haar moeder, die ze sinds haar ontsnapping bijna dagelijks spreekt.
Natascha wil ontvoering verwerken in huis Priklopil
Vragen In het interview met de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung zei Natascha het jammer te vinden dat haar ontvoerder, Wolfgang Priklopil, zelfmoord heeft gepleegd, omdat hij daardoor geen uitleg meer kan geven aan haar en haar familie. Ze zei nog veel vragen te hebben.
'Ik vroeg me keer op keer af waarom dit mij, van alle miljoenen mensen uitgerekend mij moest overkomen,' zei ze (lees Natascha: Ik wilde hem de kop afhakken).
Mediastilte Natascha vindt dat zij door interviews te geven aan verschillende media voorlopig genoeg heeft gedaan. Ze wil de komende tijd niets meer met de media te maken hebben.
Psychiater Max Friedrich heeft in een persconferentie na afloop van het televisie-interview van Natascha gezegd dat ze nu 'minstens een week' met rust moet worden gelaten. 'Ze moet zichzelf terugvinden,' zei hij. Ze is volgens hem nu blij dat ze weer vrij is, hoewel ze eigenlijk niet weet wat dat betekent. De verwerking van de trauma's moet nog beginnen.
Gestuurd Hoewel het meisje indruk maakte met haar tv-optreden, betwijfelen deskundigen of het verstandig was haar nu al bloot te stellen aan zoveel publiciteit. Uit het feit dat het meisje tijdens het interview voortdurend oogcontact zocht met haar begeleiders, zou blijken dat ze van alle kanten wordt ‘gestuurd’ (lees ook Natascha dwingt respect af met tv-optreden).
|
|